Diavolezza - Morteratsch, ohrozený freeride zjazd

24.01.2015
diavolezza-morteratsch-ohrozeny-freeride-zjazd

Švajčiarsko - Engadin - St. Moritz

Jedna z najväčších freeride atrakcií zimného strediska St.Moritz - zjazd po ľadovci Morteratsch z Diavolezzy je ohrozený. Príčina je viac ako prozaická - roztopený ľadovec. Tento zjazd nepatrí medzi TOP, čo sa týka parametrov trati, jeho výnimočnosť spočíva v tom, že aj slabší lyžiari sa tu mohli stretnúť zoči-voči s ľadovcom a popreháňať sa po ňom na lyžiach.

Problém sa však netýka len freeride jazdcov. Na tomto ľadovci sa začínajú, ale aj končia mnohé skialpové túry v tejto oblasti. Nuž bohužiaľ pomaly prichádza doba, keď staré skialpové mapy a sprievodcovia už nebudú mať s realitou na ľadovci veľa spoločného.

v_roku_1985_bol_ľadovec_tu

Počas posledných dvoch zím som vždy bez problémov vyšliapal ľadovcom hore, aj som sa tade vrátil. Keď som ho chcel použiť v januári 2015 a v lavinóznych podmienkach si dať bezpečnú túru, tak som sa pri začiatku ľadovca nestačil diviť, ako sa oproti minulému roku zmenil. Neostáva len dúfať, že ešte poriadne nasneží a skialpinisti si cestičku nájdu. Už to však nikdy nebude taká prechádzka ako predtým...