Cyklo okruh z Levočskej doliny okolo Javoriny

13.05.2022
cyklo-okruh-z-levocskej-doliny-okolo-javoriny-

Už je to pekných pár rokov, čo bývalý výcvikový vojenský priestor Javorina v Levočských vrchoch prestal byť zakázanou zónou, vojaci odišli a celá oblasť sa stala opäť prístupnou. Po vojenskej spúšti Levočské vrchy postihla ešte spúšť drevársko - kôrovcová, ale aj tá už pomaly pominula, a tak sa sem oplatí prísť pozrieť.

V Levočskej doline, ktorá je dejiskom aj populárneho MTB maratónu, parkujeme pod vlekmi lyžiarskeho strediska a vyrážame na okruh po rozbitých asfaltkách a spevnených lesných cestách. Najprv nás čaká mierne stúpanie do sedla pod Krížovým vrchom (880 m). Odtiaľ dlhý zjazd do Zaľubice - dolinou, kde kedysi stála obec Ruskinovce. Pred Zaľubicou na križovatke odbočíme vpravo, smer bývalý vojenský priestor. V roku 1952 boli odtiaľ vysídlené štyri dediny. Prejdeme aj okolo bývalých Ľubických kúpelov. Viac zaujímavých informácií sa dozviete z prefotených tabúľ...

rozbitou_asfaltkou_do_sedla_pod_Krížovým_vrchom_880m.

Z Ľubických kúpeľov pokračujeme dolinou, ktorou vedie cesta do dediny Ihľany. My však na konci Tankodromu odbočujeme opäť vpravo a Kamennou dolinou začíname stúpať smerom ku hrebeňu Levočských vrchov. Dolinou vedie zánovný asfalt, až v závere sa jeho kvalita mierne zhorší. Tento okruh by šiel prejsť aj na gravelovom bajku, ale na tých rozbitých úsekoch to už chce aspoň čo najširšie gumy, aspoň v tomto prípade.

z_Levočskej_doliny_do_sedla_pod_Krížovým_vrchom

To druhé stúpanie dňa je už trošku dlhšie, ale nakoniec prichádzame (ponorení v nekonečnej smrekovej plantáži) na hrebeň Levočských vrchov. Prednedávnom tu zúrila kalamita, ktorú začala víchrica a dokončil kôrovec. Samozrejme sa musím zamýšľať nad tým, prečo sú tu opäť vysadené tie smrekové plantáže - ale šak čo už, ja sa tomu predsa vôbec nerozumiem :-)

výhľady_na_Levočské_vrchy

Ako tak zjazdujeme popod Javorinu, zastavíme ešte pri partizánskom pamätníku a pri pohľade späť si všimneme novinku, ktorá tu ešte pred rokom nebola. Nad mladý les na vrcholovom hrebeni vyčnieva rozhladňa - veľmi dobre, aspoň máme nejakú tú ďalšiu motiváciu nabudúce.

Na záver okruhu nás už čaká dlhý zjazd okolo chaty pod Hrbom až dole do Levočských kúpeľov k autu. Je to zjazd po celkom slušnom asfalte, a tak nám tých cca 600 v. m. dole kopcom celko rýchlo ubehne. V doline ešte obdivujeme zachované lesy, dokonca množstvo červených smrekov tu rastie. Ale to už prichádzame k autu. V letnej sezóne je tu aj možnosť okúpať sa, či už v menšom, štýlovom kúpalisku, alebo vo väčšej Levočskej priehrade. Nachádza sa tu viacero ubytovacích zariadení, a dokonca aj autokemping.

nová_rozhladňa_neďaleko_Javoriny_1225m.

Celá táto oblasť má nevyužitý potenciál a čaká na to, kedy sa tu do práce pustí nejaká partie trailbuilderov...  Nuž ale jazdci na elektrických bajkoch, tí si prídu na svoje už teraz, stretli sme ich zopár ;)

V článku sme doplnili fotky z vyhliadkovej veže na Marčulinej okolo ktorej viedla trať Levočského MTB maratónu, viac už v galérii.